Innovatsioonistrateegiad ja konkurentsieelis viimaste aastate kontekstis
Veebruar tõi Innovatsiooniliidrite klubi SEB panka, kus ülemaailmne innovatsioonistrateegiate ekspert ja Business Model Inc tegevjuht Patrick van der Pijl pidas põneva seminari innovatsioonistrateegiatest, ärimudelitest ja arengust. Hiljem istuti vestlusringi, mida modereeris Mart Maasik (UniTartu Ventures) koos Andra Altoa (SEB) ja Patrick van der Pijliga (Business Model Inc) ning keskenduti innovatsioonikultuuri kujundamisele ja sellele, kuidas ettevõtte innovatsioonivõimet tugevdada.
Vaata sündmuse galeriid siit.
Patrick van der Pijl alustas seminari, selgitades kuut peamist viisi, kuidas (tulevastele) klientidele väärtust luua. Business Models Inc., mille tegevjuht Patrick on, aitab oma klientidel kavandada kasvustrateegiaid, läbi viia innovatsiooni nii ettevõtte sees kui ka toodete/teenuste vaates jne. Nende kliendiportfell on samuti muljetavaldav, see hõlmab nimesid nagu Tommy Hilfiger, LEGO, IKEA, T-Mobile, Microsoft, Danone, Heineken jpt.
Maailm, milles me praegu elame, muutub kiiresti. Viimaste aastate vältel oleme selga pistnud pandeemiaga, näinud erinevate uhiuute tehnoloogiate ja tehisintellekti tõusu, majanduslikke väljakutseid, inflatsiooni ja tasakaalust väljas energiaarveid.
Innovatsioon on muutunud targa ettevõtluse tuumaks – sest ka inimeste (tarbijate) käitumine on palju muutunud. Tänu Amazonile ootame kohaletoimetamist samal päeval, tänu Apple’ile sujuvaid ja turvalisi veebimakseid, tänu FitBitile jälgime oma vormisolekut ja tänu Beyond Meatile oleme omaks võtnud otsuse iga päev tervislikumaid ja keskkonnasõbralikumaid toitumisvalikuid teha. Need on vaid mõned silmapaistvamad näited, mida Patrick jagas ja millel on olnud tohutu mõju ettevõtlusele nagu me seda täna teame. Maailmas toimuvast tingitult on inimestel täiesti uued mõtte- ja tarbimisviisid. Kõige öeldu taustal ongi äärmiselt oluline uuendustega sammu pidada.
Pandeemia ajal muutusid aktuaalsemaks säästmine ja säästvamad valikud ka näiteks toidulaual. Patricku sõnul on statistiliselt just naised need, kes vastutavad rohkem toidu lauale toomise eest, ning täna teevad nad diskursuse muutuse tõttu, mille Beyond Meat algatas, tervislikumaid ja jätkusuutlikumaid ostuotsuseid.
Patrick rääkis loo Stella elektrijalgratastest ja ettevõtjast Pieter Potist, kelle veebipood läks peaaegu pankrotti. Ta selgitas põhjalikult pandeemia ajal tehtud valearvestuste teemat elu kohta pärast pandeemiat. Tõi näiteid, mis tehti, mida oleks pidanud tegema ja mida sellest kõigest on õppida.
„Minu arvates on üsna põnev, et viimaste aastate jooksul ettevõtted end väga erinevates olukordades leidnud on. Usun, et kõige selle taga, nii-öelda kõige tuum, on ärimudelid. Usume, et ärimudeleid jälgides – kuidas need ajas käituvad ja muutuvad – saame väärtuslikku infot selle kohta, mida peab tegema, et ettevõtted ikka säiliksid.” – Patrick van der Pijl
Alati küsige endalt, milles seisab toote/teenuse väärtus homme?
Küsimuses “kus on väärtus järgmisena” tõdes Patrick, et sõna “väärtus” on sageli valesti mõistetud. Väärtus on olemas juba täna, see on idees ja olemasolevas tootes jne. Kuid oluline on täheldada, et see peitub ka innovatsioonis ja potentsiaalis, mis olemasolevast tulevikus võib saada.
Ta jätkas teema selgitamist läbi ärimudeli skeemi ja käsitleb selliseid teemasid nagu “mille eest on kliendid üldse nõus maksma”, “kuidas juhtida innovatsiooni ja ärimudelit” (praegu olemasolevad ärimudelid ja kuidas tuleks strateegiat alati vaadata läbi ärimudeli objektiivi ). Patrick näitas meile iga ärimudeli elutsüklit ja seda, millal innovatsiooniprotsess mängu tuleb.
“Innovatsioon ei ole midagi, mida me teeme “hobikorras”. Innovatsioon on raske töö, sest see on pikk protsess ja nõuab palju ressursse. Innovatsiooni puhul tuleb seada kindlaks sihiks see, mida soovid saavutada,” selgitab ta ning toob näiteid Marsist ja IKEAst.
Ta jagab, et nad on koostanud ettevõtetele ka innovatsioonijuhendi, mis aitab neil alustada. Patrick rääkis kõigest pikalt ja laialt ning kogu tema ettekanne oli vürtsitatud reaaleluliste näidetega. Näiteks Marsi katse tulla turule tervislikumate valikutega.
Vestlusring: kuidas kujundada uuenduslikku kultuuri ja tugevdada ettevõtte innovatsioonijõudlust?
Pärast seda, kui Patrick andis innovatsioonijuhtidele inspireeriva seminari innovatsioonistrateegiatest, oli aeg vestlusringiks. Vestluse moderaator oli Mart Maasik – UniTartu Ventures investeerimisjuht ja Tartu Ülikooli ettevõtluse juht. Temaga koos jutustasid SEB Baltikumi kliendiandmete ja strateegiliste muutuste juht Andra Altoa ning Business Model Inc tegevjuht Patrick van der Pijl.
Mart Maasik alustas sõnadega: “Uuendusliku ettevõttekultuuri kujundamine ja ettevõtte innovatsioonivõime suurendamine võib olla väljakutsuv, kuid pakub ka rahuldust.” Ta ütles, et üritusel osalenud inimeste arvu nähes on ilmne, et inimesed ihkavad praktilisi nõuandeid ja tegevussoovitusi.
Üheskoos arutati laiemalt uuendusliku ettevõtte kultuuri alustalasid, mis (kui üldse) on selle eelduseks spetsiifiliste oskuste ja fookuste tasandil. Arutati, kas muutused ja innovatsioon peaksid tulema ülevalt või alt ning mis on mõlemal juhul võimalikeks takistuskohtadeks. Andra sõnul ei tohiks kunagi alahinnata väikest gruppi inimesi, kes suudavad palju ära teha. “Tegelikult on mõlemad, nii väikesed töögrupid kui ka juhtkond on vajalikud,” täpsustab ta.
Vestlusringi rikastasid ka publikust tulnud küsimusi, mille üle koos arutleti. Kokku võib vestlusringi võtta sõnadega – peab olema julgust ja sisemuses peaaegu põletavat uudishimu, siis ei ole ümbritsevalt keskkonnalgi peaaegu tähtsust, maailma muutev innovatsioon võib sündida kasvõi garaažis.
Järgmine Innovatsiooniliidrite klubi üritus toimub 29. märtsil 2023. Lähemalt: Vestlus juhilt-juhile: Valdkonnaülene digihügieen ja nutikas investeeringute planeerimine